מזון כלבים מומלץ איכותי - איך יודעים

מזון לכלבים , אוכל מומלץ לכלבים, אוכל היפו אלרגני לכלבים, go , taste of the wild, acana , דוגלי

ומותגים נוספים

, כולם מנסים לזכות בליבנו בתואר אוכל מומלץ לכלבים כדי שנקנה ונספר למכרינו כי טוב כדי שיקנו גם. חלקם באמת טובים וחלקם פחות, איך תדעו מה מתאים לכלבכם?

בדיוק למען כך, נכתבות שורות אלו, בכתבה זו נלמד איך לקבל יותר מידע מהכתוב על השק, מה נחשב אוכל טוב ומה פחות, מה הדעה על דגנים, חלבון ויטמינים, למה כלבים נוטים להיות יותר אלרגיים ואיך יודעים, מה לחפש ומה אומרים המומחים.

קדימה בואו נצלול פנימה לעולם מזון הכלבים!

"כללי אצבע מותר ואסור במזון לכלב"

נתחיל בבסיס מוצרים שמותר ואסור לכלב לאכול,

כלבים בניגוד לחתולים אינם אוכלי בשר בלבד ולכן יכולים לנשנש גם דגנים, ירקות ופירות מסויימים, חלקם טובים להם , חלקם מזיקים וחלקם לא מועילים, בקצרה:

מותר – תפוחי אדמה, אורז, תפוח עץ, שעועית ירוקה, דלעת, פרוזן יוגורט, גזר, מלפפון, בשר.

אסור – בשר עם עצמות קטנות (דגים ועוף), שוקולד, עוגיות, אלכוהול, בצל, ענבים, צימוקים, שום

סוגי מזון כלבים

רגע בואו נוודא שאנחנו מדברים על אותו דבר מזון כלבים ניתן לחלק ל

  1. מזון כלבים רטוב,
  2. מזון כלבים יבש,
  3. מזון כלבים חצי רטוב

ומזון מוכן בבית – כזה שאתם מבשלים להם, היום אנחנו נדבר על מזון יבש, זה שקונים בשק בחנות והוא ככל הנראה סוג המזון לכלבים הנפוץ ביותר.

מזון כלבים יבש מתחלק לגודל הכלב והגיל שלו, יש שוני בין כלבים קטנים לגדולים וגם בין גור לכלב מבוגר מבחינת הצרכים שלהם ולכן החלוקה היא לגודל וגיל.

מזון כלבים יבש

"אוכל לכלבים מתחלק לפי גיל וגודל הכלב"

גזעי כלבים גדולים למשל נוטים ליותר בעיות מפרקים ושלד מכלבים קטנים ולכן צריכים לקבל מזון כלבים המיועד לכלבים גדולים – מזון המורכב מאיזון שונה של חומרים מזינים (יחס שונה של ויטמינים, סוגי חלבון וכו) בעיקר בשלבים הראשונים של החיים (כשהם גורים), כלבים קטנים צריכים מזון קטן יותר פיזית כדי לא להיחנק… אלו רק כמה דוגמאות “מלמעלה” כדי להבין שיש צורך בהבדלים, עם זאת ישנם כלבים שיהיו בסדר עם אוכל המוגדר “לכל שלבי החיים” גם בהיותם גורים, מומלץ להתייעץ עם וטרינר בנוגע לתוספים, סוגי מזון כלבים ספציפי שהגזע אולי צריך/ יכול לעזור לכלב להתמודד עם בעיות מוכרות של הגזע בהמשך.

דוגמא נוספת למגוון הרחב הקיים והצורך בהתאמה אישית הוא כלבים מבוגרים (מעל גיל 7), כלבים מבוגרים יכולים להתמודד עם עודף משקל ולחלופין גם עם תת משקל, תלוי בגיל ובכלב ולכן יש לשים לב לכלבכם וכאמור תמיד אפשר להתייעץ עם וטרינר בנוגע לסוג מזון המתאים.

רועה גרמני מבוגר
shepherd dog, german shepherd dog, old german shepherd dog-3388580.jpg

רכיבים

עכשיו שעשינו קצת סדר והבנו שיש מגוון רחב וצורך במגוון בואו נכנס קצת יותר לעומק השק, רכיבי המזון לכלב רשומים על כל שק מזון בחלקו האחורי אך איך נדע האם הם טובים לכלב ומה הכמויות?

בתוויות המזון במזון כלבים סדר הרכיבים מסודר כמו אצל בני אדם, כשהמרכיב הראשון הוא זה בעל הכמות הגבוהה ביותר (מבחינת משקל) במזון וכך בסדר יורד.

במקרים רבים יציינו גם את אחוז המזון מתוך כלל התערובת, קחו בחשבון שבדכ (הפדרציה האמריקאית מחייבת תנאים מסויימים לאישור שקי מזון לחיות מחמד) יהיו כ 10% לחות במזון כלומר נוזלים ולכן החישוב של האחוזים שאתם רואים על השק הוא לא מדויק , במידה ותרצו לדייק תחשבו מתוך 90% .

אוקי אוקי עזוב אותנו אחוזים עשה את זה קצר ולעניין אז ככה המונח הראשון שכתוב, ממנו יש הכי הרבה.

קל לזכור קל להבין ולא לוקח הרבה זמן בחנות חיות עם מלא סוגי מזון כלבים. אם ככה , מה אנחנו רוצים שיהיה בראש הרשימה אתם בטח שואלים, אז זה קצת יותר מורכב אבל נפשט.

בגדול תירס נחשב פחות איכותי, ככה גם תחליפי בשר, עוף ובטטה.

דגים, כבש ואורז או שיבולת שועל הם מרכיבים איכותיים יותר ולכן מומלצים יותר.

שק מזון כלבים להמחשה

מזון איכותי הוא מזון עם כמות חלבון גבוהה ופחות פחמימות, לכן סביר שנרצה לראות את הבשר בראש הרשימה, בנוסף נרצה שהמזון יהיה גם עשיר במינרלים ותוספי תזונה איכותיים

מזון לא איכותי עלול להכיל תחליפי בשר , תוספי טעם וריח רבים יותר ודגנים ופחמימות פחות איכותיות דוגמת תירס, מזון זה נוטה לגרום לכמויות צואה רכות ורבות יותר ואינו בריא לטווח הארוך.

אז אנחנו רוצים שהרשימה תתחיל עם בשר אבל איזה בשר ומה בדיוק יהיה כתוב, מסתבר שזה משנה, נעדיף דגים או בשר כבש כמו שאמרנו על פני עוף אבל כשכתוב בשר למה באמת הם מתכוונים?

למזון המגיע מארה”ב או מכיל אישור של רשות המזון האמריקאי עבור בעלי חיים, על שק המזון כתוב פעמים רבות באנגלית את סוג הבשר לפעמים כותבים בשר לפעמים הם כותבים מוצרי בש   ונוסחים דומים, מסתבר שיש לכך משמעות, הנה הפירושים לפי לפי ה American kenel club:

פירושים בשר

כשכתוב MEAT הכוונה היא לבשר נקי של חיות שחוטות כמו עוף, בקר הודו וכדומה, הבשר יכול להכיל שרירי שלד, עור, גידים, עצבים וכלי דם שבדכ מגיעים עם הבשר הזה.

כשכתוב Meat By-products הכוונה היא לתוצרי לוואי של בשר שהם חלקים נקיים של בעלי חיים לא כולל בשר, כמו ריאות, טחול, מח, רקמות שומן ומעיים – זה לא כולל שיער קרניים, שיניים או פרסות.

כשכתוב Poultry By-products הכוונה היא לתוצר לוואי של עופות כמו ראשים, רגליים ואיברים פנימיים (לא מכיל נוצות).

כשכתוב Fish Meal הכוונה היא לקמח דגים – רקמה טחונה של דגים שלמים או גזרי דגים שאינם מפורקים (לא בהכרח עם השמן המופק).

goulash, flesh, pork-74254.jpg

כאן אנו נכנסים קצת עמוק יותר לעולם מזון הכלבים, מי שהכלב שלו בריא בד"כ אולי יעצור כאן אך, ישנם כלבים רבים עם אלרגיות או בעיות בריאות שונות. כמובן שמומלץ תמיד להתייעץ עם וטרינר.

כמו שישנם מונחים המבהירים את סוג הבשר במזון הכלב כך יש גם טריקים וחשיבות לפחמימות ומוצרים נוספים כמו דגנים.

דגנים זהו נושא שסוחף לאחרונה את עולם המזון, גם של האדם וגם של הכלב, כלבים יכולים להיות רגישים לסוגי מזונות שונים וגם להיות אלרגיים אליהם, כן כן, גם לאקי שנהנה ללעוס שולחן ושלט של טלוויזיה יכול להיות אלרגי.

כאמור עם כלבכם בריא הכל טוב אך, כלבים רבים נוטים להיות רגישים יותר לעוף וחיטה (בעיקר), האלרגיות נובעות בדכ מחלבונים ולפי Dr. Donna וטרינר מומחה בתחום, האלרגיות נובעות בדכ מעוף, ביצים, מוצרי חלב, גלוטן, סויה ואפילו בשר (בדכ הכוונה לסוגי בשר אקזוטים) – בגדול די דומה לבני אדם

כלבים רבים אלרגיים ל עוף ו גלוטן

woman, blow, blowing-698971.jpg

עם זאת לא תמיד מדובר באלרגיה גם אצל כלבים יש מצבי אי-ספיגה כמו רגישות ללקטוז אצל בני אדם, אבל הסימנים הם די דומים ולכן במידה והם מופיעים אישית הייתי נמנע.

אלרגיה בכלבים בדכ מתבטאת ב רגישות בעור (גירודים) כשהאזורים הנפוצים הם אוזניים וכפות רגליים, שלשולים והקאות.

  • אלרגיה אגב לא חייבת לנבוע רק ממזון היא יכולה להגיע גם מפרעושים וקרציות או מאלמנטים של סביבה.

לפי הד”ר ׁיכולים גם להיות סמנים נדירים יותר כמו עליה או ירידה באנרגיה ואפילו אגרסיה, אז במידה ואתם מזהים סימנים אלו לאחר החלפת מזון הכלב גשו לוטרינר.

מבחינת תזונה לכלב אגב הדר ממליץ על מזון כלבים עם הרבה חלבון, שומן מתחת לממוצע ומאט קלוריות יחסית.

איך מטפלים / מתמודדים עם האלרגיות?

מבחנת חברות המזון יש כמה פתרונות

  1. טחינת החלבונים הנוטים לפורענות דק במיוחד כך שמערכת החיסון של הכלב לא תשים לב אליהם. ל אקנא ,רויאל קנין, פרופ פלן וחברות נוספות יש מוצרים מקו כזה.
  2. שלילת מזונות אלרגניים כמו מזון ללא חיטה, טרנד נפוץ היום מוצרים grain free

*  grain free אגב מוגדר כ לא מכיל תירס, סויה, חיטה, אורז, שעורה או דגן אחר.

מבחינתכם , גשו לוטרינר, בד”כ האבחון הוא עי הורדת/ שינוי מזון לתקופה כדי להבין מה גורם לבעיה (כאמור בדרך כלל מדובר בעוף וגלוטן שזה חיטה). עם זאת קחו בחשבון שהטיפול הטוב ביותר הוא הימנעות.

dog, veterinary, pet-1912874.jpg

דגנים

אז האם כדאי שיהיו דגנים במזון?

בקצרה הדעות חלוקות, בהרחבה נדמה שיש טרנד רחב של הורדת הדגנים מהמזון עם זאת יש לציין שלאחרונה רשות מזון בעלי החיים האמריקאית החלה לבדוק קשר בין מזון ללא דגנים ומחלת לב בכלבים, בעקבות תלונות שהגיעו מאזרחים. כרגע לא נמצא קשר ישיר וככל הנראה הבעיה היא לא בהורדת הדגנים אלא בהחלפתם במוצרים פחות איכותיים / אחרים.

בדוח הופיע חשד ב חלבון אפונה, בטטות ותפוחי אדמה, חומוס, עדשים, פירות, ירקות ובשרים אקזוטיים – למרות שלא נמצא עדיין קשר ישיר.

בין המותגים שהופיעו בדוח אפשר למצוא את Acana , Taste of the Wild , Natural Balance, .

עם זאת במידה וכלבכם לא אלרגי לדגנים, כמו רוב הכלבים, עבורם דגנים הם מזון בריא.

wheat, cereal grains, field-6710447.jpg

כשכותבים דגנים למה הם מתכוונים, פירוש קצר לדגנים כמו שעשינו לבשר-

כשכתוב – Ground Corn הכוונה היא לתירס טחון (כל הגרעין)

כשכתוב Corn Gluten Meal הכוונה היא לקמח גלוטן תירס שהוא תוצר לוואי לאחר יצור סירופ תירס או עמילן והוא השארית לאחר מיצוי והסרת הוסבין, הנבט והעמילן.

כשכתוב Brewers Rice הכוונה היא ל אורז בירה – שברים קטנים של גרעיני אורז שהופרדו מהגרעינים הגדולים יותר של אורז טחון.

כשכתוב Brown Rice הכוונה היא לאורז חום שנשאר לאחר הסרת הגרעינים.

כשכתוב Soybean Meal הכוונה היא לקמח סויה – נשאר כתוצר לווי לאחר יצור שמן סויה

עוד 2 מונחים חשובים ונעזוב אתכם ממילון מזון כלבים

  1. Ethoxyquin– זה למעשה חומר משמר כימי שמש למנוע קלקול במזון כלבים.
  2. Tocopherols– תרכובות טבעיות (כמו ויטמין E) המשמות כחומר משמר טבעי.

זהו סיימנו עם המילון.

למי שרוצה להעמיק ולמצוא מונחים נוספים, מקרא תוויות – https://www.petcoach.co/article/dog-food-labels/

דעו שהכמויות בטבלה על שק המזון מפרט את כמות המינימום של חלבון גולמי ושומן ואת הרמות המקסימליות של סיבים ומים.

בנוסף, לפעמים היצרנים מפרקים את המרכיבים לגורמים כדי שנשים לב פחות למשל בדגנים יכול להיות שנראה 4 סוגים שונים על גבי האריזה – נצטרך לסכום את האחוזים כדי להבין מה כמות הדגנים האמיתית ביחס לשאר המרכיבים.

history, book, retro-4119588.jpg

סיכום

לסיכום למזון איכותי תרצו בשר כמרכיב ראשון עדיף כבש/ דג , במידה ויש דגנים תבדקו שהם איכותיים, תשימו לב לאחוזים ולמרכיבים מפורקים לכמה תתי מרכיבים כדי לבדוק שלא עובדים עליכם עם האחזוים. עם הכלב מתגרד / עם עור רגיש באזניים וכפות הרגליים או מקיא ומשלשל לכו לוטרינר ותחשדו שצריך להחליף מזון

המלצת למזון כלבים בנימה אישית

מזונות מוכרים שאני נותן/ נתתי לכלבה שלי (אני מגוון לה מדי פעם) הם בין היתר go, taste of the wild , סול מיט (soulmate) שנחשב מצויין ונוח במיוחד לסגור את האריזה בקלות ובאטימות, BRIT שמומלץ לכלבים מבוגרים שצריכים דיאטה אך אלרגיים לעוף (יש להם ארנבת) .

יש כמובן מותגים רבים נוספים – הקפידו לבדוק ולהתאים לכלבם.

שאלו וטרינר, שאלו את השכן קחו המלצות אך בדקו מה טוב לכלבם ומה מזון הכלבים שאתם קונים מכיל.

וגוונו להם מדי פעם עם תוספת אוכל רטוב / חצי רטוב

בתאבון

מקלחת לכלב - דוגפיט